سونا و اثرات آن

 سونا یا حمام های بخارفنلاندی که در ایران به غلط آن را حمام بخار سوئدیمی گویند سابفه ای بس طولانی دارد و بیشترینکاربرد ان در کشورهای اسکاندیناوی و از جملهفنلاند است که خواستگاه این نوع حمامها ست وهماکنون نیزفنلاند  بیشترین تعداد حمام سونا رانسبت به جمعیت در دنیا دارد بطوریکه این کشور حدود 7 میلیونی دارای بیش از 2 میلیون سونای  بخاراست

 حمامهای شرقی :

استفاده از بخار در شرق و ازجمله ایران هم سابقه طولانی دارد و انچه هم اکنونبه غلط در غرب بعنوان حمام ترکی شناخته می شود درواقع نمونه هایی از حمام های ایرانی است که درفضایی عمومی  و مملو از بخار افراد به شستشویبدن خود می پرداختند و این نوع حمامها هنوز هم کموبیش در مناطق سردسیر و در بعضی روستاها مورداستفاده قرار می گیرند ولی سونا  همانطوریکهگفته شد به شکل امروزی آن چیزی است که از اروپایشمالی و فنلاند آمده  است و اگر چه علت رواجآن در آن نواحی سرمای بیش از حد هوا و محدودیتهایی بوده که برای گرم کردن داشته اند ولی هماکنون با استفاده  تکنولوژی جدید و به توجهبه فوائد بیشماری که استفا ده از سونا برای سلامتیدارد . سونا به شکلی فر اگیر در آمده است بطوریکههم اکنون در تمامی نقاط دنیا استفاده از ان رایج ومرسوم است . حتی در نقاط گرمسیری مانند ایران وماهشهر و همین ممکو خودمان . 

آیاسونا برای لاغری است ؟ 

 این هم یکی از همانپندارهای غلط است بارها افرادی را دیده ام که بهمن ایراد گرفته اند که : شما که چاق نیستید برایچی به سونا آمده اید ؟!!نمی دانم این تصور از کجا امدهاست که سونا می تواند باعث لاغری شود ؟ شاید بدلیلعرق کردن باشد و افراد فکر می کنند با عرق کردنوزن بدن کم می شود ! ولی این باوری اشتباه استچربی های موجود در بدن فقط از یک راه آب می شونداز طریق فعالیت بدنی و سوخته شدن . چربی که آب نیست که از غددعرق خارج شود آنچه در جریان سونا گرفتن اتفاق میافتد تعریق است که بخش عمده آن آب است و مقداری هماملاح و مواد معدنی  به همراه دارد . اتفاقاعرق کردن وسیله خوبی برای دفع سموم بدن است .بله هر فعالیتی در بدن و از جملههمین عرق کردن باعث مصرف انرژی می شود. ولی میزانکالری که در اثر سونا گرفتن  در بدن مصرف میشود آنقدر نیست که باعث لاغری  شود .طی کی جلسه 20 دقیقه ای سوناحدود 450 کالری سوزانده می شودخیلی بیشتراز این مقدار کالری را شما می توانید با دویدنآرام وحتی راه رفتن مصرف کنید بدون اینکه  نیازی باشد رنج ماندن در سونا را بر خود هموارکنید . تازه  کدام مردی پیدا میشود که بتواند در سونای بخار ممکو که بیشتر بهکوره آدم سوزی شبیه است 20 دقیقه دوام بیاورد ؟ 5دقیقه ماندن در آن هم خیلی طاقت می خواهد !

 کلیه سوم :

                                        sauna

هر انسان دو کلیه دارد که برایتصفیه جریان خون از مواد زائد و تنظیم آب والکترولیت های بدن مورد استفاده است .ولی خیلی هاپوست بدن را هم که عملکردی شبیه کلیه دارد بنامکلیه سوم نامگذاری کرده اندوقتی بدن عرق می کند پوست بهبهترین شکل مواد زائد بدن را دفع می کند و این بهسم زدایی بدن کمک شایانی می کند . این یکی ازفوائد بسیار مهم سونا گرفتن است . دفع مواد زائد . بنابریان لزوم استفاده ازسونا برای کسانی که در واحداهای شیمیای و پتروشیمیو یطور کلی صنایع آلاینده کار می کنند بسیار ضروریاست فلزات سنگینی چون جیوه سرب کادمیم و امثال انکه سرطان زا بودن آنها ثابت شده است از این طریقدفع می شوند و بدن از شر آنها خلاص می شود .

 طراوت پوست :

 یک ضرب المثل فنلاندی میگوید که :زیبا ترین چهره ای که هرشخص  می تواند داشته باشد  یکساعت  بعد از سونا گرفتن است ! این واقعیتی است انکار ناپذیر کهسونا  بر روی پوست تاثیر بسیار  مثبتیدارد . پوست یک ارگان است که مملو از غدد عرق ومنافذ متعدد است که پوست از طریق آنها تنفس می کند . ترشح عرق و فعالیت غدد عرق باعث دفع مواد زائدپوست می شود پوست را نرم می کند و چون گرما باعثگشاد شدن عروق پوست می شود مواد غذایی بیشتری بهپوست می رسد ومواد زائد آن بهتر دفع می شوند  از این جهت پوست شاداب تر می گردد . این خصوصابرای پوست صورت که اهمیت بسزایی در جوان جلوه دادنما دارد اهمیت زیادی دارد من فکر می کنم که اگرخانم ها از فوائد بیشمارسونا بر روی زیبایی پوستاطلاع داشته باشند بجای متوسل شدن به این همه موادآرایشی بی خاصیت که عمدتا هم مضر هستند بیشتر ازسونا استفاده خواهند کرد که هزینه چندانی هم ندارد ! 

مدتوچگونگی استفاده از سونا :

 این روزها مجموعه هایاستخر و سونا و جکوزی با هم در یک محل ساخته میشوند طریقه استفاده از آنها به این ترتیب استکه:* بعد از دوش گرفتن بهتر استبرای گرم شده بدن چند دقیقه ای را در سونا باشیدبخار یا خشک آن چندان فرقی نمی کنند تا ماهیچه هابرای فعالیت گرم شوند و خونرسانی به آنها صورتگیرد*حدود 30 دقیقه ای بیشتر  در استخر شنا کنید* برای رفع خستگی ناشی از شناکردن بهتر است چند دقیقه ای را در جکوزی گرمبمانید و  بدن اتان را با فشار آب  ماساژ دهید* به مدت 10 تا 20 دقیقه در سوناخشک یا بخار دراز بکشید تا کاملا عرق کنید* دوش گرفته و با پریدن در جکوزیگرم و سپس بلافاصله جکوزی سرد برنامه را تمام کنیداین یک برنامه پیشنهادی برایسونا گرفتن و شنا کردن بود شما می توانید مطابق باسلیقه و شرایط بدنی خودتان  و تجربیاتی کهشخصا کسب می کنید شیوه این برنامه را تغییر دهید .همواره بخاطر داشتهباشید که:برای رعایت بهداشت وسلامتیخودتان و دیگران نکات بهداشتی را رعایت کنید ازجمله :*قبل از استفاده از سونا و استخرحتما بدن اتان را کاملا بشوئید ودوش بگیرید* از کرم و وسائل آرایشی استفادهنکنید*حتما بعد از بیرون آمدن از سونامجددا دوش بگیرید تا عرق های شما شسته شود.* استخر و سونا ی عمومی محل هایهمگانی هستند که باید رعایت نکات اخلاقی و بهداشتیبه بهترین نحو صورت گیرد . واقعا هیچ چیز زشت تراز این نیست که در چنین جاهایی با بدن کثیف وموهای بلند که باعث انزجاردیگران می شوند ظاهرشوید . اینها نکات ریزی هستند که غالبا رعایت نمیشوند.

 افزایش زمان ماندن در سونا :

شما ممکن است هنگامیکه برایاولین بار وارد سونا می شوید حتی تحمل ماندن یکدقیقه در آن محل را نداشته باشید . ولی این نبایدباعث نا امیدی شما شود چون بتدریج که سونا برویدبه ماندن در آنجا عادت می کنید فقط باید هر بارمدت ماندن خود را افزایش دهید این کار را تا جاییکه تحمل دارید انجام دهید یادتان باشید زیاد به

/ 5 نظر / 221 بازدید
mohamad

i read you leters and knowledge .it is very fun apresiat you. woud you like topermit me to use of the? lets write more scintifically and difinit your refrencees.

خون

[عصبانی][قلب][ناراحت][سبز][قهر][عصبانی][قلب][شوخی][شیطان][زبان]

فرهاد

سلام خسته نباشید دوست عزیز آیا مایل به تبادل لینک با ما هستید؟اگه جواب شما مثبت است پس لطفا منو با نام وبلاگ خانواده لینک کنید بعد بهم خبر بدید با چه نامی لینکتون کنم با تشکر

حمید

نمی دونستم سونا اینقده باحاله . حتما اخر هفته میرم سونا ....ممنون....

farbod

[لبخند] سلام بسیار مطلب کامل و جامعی است. امید که باز هم مقالاتی با محتوای سلامتی در سایت درج کنید. خوشحال میشوم به وبسایت من هم سی بزندید و نظر خود را درج کنید. ارادتمند شما حیدری